Koornbeurs
Vochtprobleem opgelost
Vanaf 1443 vond de handel in granen in Leiden plaats op de oude Koornbrug. In 1642 werd deze brede stenen brug vervangen door de huidige Koornbrug met drie bogen en chique natuurstenen fronten. Pas in 1825 kreeg de brug zijn twee beeldbepalende koornbeurs-overkappingen naar ontwerp van stadsarchitect Salomon van der Paauw.
Groot onderhoud
In 1978 ondergingen deze overkappingen een ingrijpende restauratie. Hierbij werden alle zuilen vervangen door nieuwe exemplaren. Er vond een gedeeltelijke vernieuwing van de kapconstructies plaats en er kwam een ander type leien dakbedekking op de daken, namelijk rechthoekige Maasdekking in plaats van diagonale Rijndekking. In 2007 voert Burgy Bouwbedrijf groot onderhoud uit aan de overkapping.
'Koude' plaatsing leidt tot houtrot
Veel zuilen bleken van onderaf te zijn ingerot. Dit komt doordat de nieuwe zuilen van gelamineerd grenenhout in 1978 ‘koud’ op de ijzeren basis met betonvulling werden geplaatst - zonder aan de onderzijde te zijn behandeld tegen vocht. Bij de restauratie worden de aangetaste delen van de zuilen vervangen door nieuwe passtukken. Om te voorkomen dat onderin de holle zuilkernen verdampingsvocht uit het hout condenseert op de ijzeren basissen met betonvulling, worden daar blokken foamglass verlijmd in het hout.
Probleem dakgoten verholpen
De bestaande dakgoten van de overkappingen bleken te ondiep te zijn en lagen deels op tegenschot als gevolg van het verplaatsen van de hemelwaterafvoeren bij de restauratie van 1978. Dit is verholpen door de goten, waar nodig, op afschot te brengen en aan de binnenzijde van een (van buitenaf onzichtbare) opstand te voorzien. Na voltooiing van de herstelwerkzaamheden aan houtwerk, goten en dakbedekking kregen de overkappingen een schilderbeurt, waarbij de oorspronkelijke kleurstelling in ere is hersteld.
Maakproces delen zuilschachten
Bij elf van de houten zuilen is een deel van de zuilschacht vervangen door een nieuw zuildeel van gelamineerd oregon pine. Deze nieuwe passtukken variëren in hoogte van 25 tot 150 centimeter. Omdat elke zuil een iets andere diameter en verticale bolling (entasis) heeft, moest elk passtuk apart op maat worden gemaakt. Hiertoe zijn in Burgy's machinale werkplaats drie vierkante ‘zuilen’ met holle kern gemaakt, die elk uit niet minder dan 34 verlijmde delen bestaan.
Verlijming
De te verlijmen delen zijn zodanig gerangschikt, dat bij wisselende vochtgehaltes minimale werking van het hout optreedt. De verlijming is, volgens Komo-certificering, op basis van een proefstuk beoordeeld in het onderzoekslaboratorium van lijmfabrikant Maiburg in Duitsland. Daarna zijn de drie vierkante ‘zuilen’ naar de firma Merkelbach in Lieshout gebracht, die er, op aanwijzing van Burgy, op een speciale digitale draaibank elf exacte replica’s van de te vervangen zuildelen uit heeft gedraaid.
Ben je enthousiast geworden?
Bekijk dan hier de mogelijkheden voor een leerwerkplek, een stageplaats of een baan bij Burgy Bouwbedrijf: Werken en leren.