De 1920-vleugel van het Centraal Museum in Utrecht staat er weer prachtig bij. Rick, Mike, Maikel, Jan en Albert en de vaklieden van Ridder Skins for Buildings, ANSO | Brakel Schilders en Roodenburg hebben vakwerk geleverd. Het project ‘1920 vleugel’ omvatte grootschalig onderhoud aan de installatie, gevel en dak waarbij een aantal verduurzamingsmaatregelen zijn genomen. Ook kreeg de vleugel een nieuwe indeling.
Nieuwe installatieruimte voor nieuwe, duurzame installaties
De ruimte tussen de zadeldaken van de 1920-vleugel is overkapt om een plek te creëren voor de nieuwe luchtbehandelingskasten die het klimaat in het museum gaan regelen en voldoen aan de duurzaamheidsdoelstelling van het museum. Mike en Rick voerden metingen uit voor de plaatsing van een tijdelijk dak zodat de werkzaamheden – het aanbrengen van een staalconstructie, isolatie en een brandwerende ‘doos’ – overdekt konden worden uitgevoerd.
Bij de ontmanteling is mooi te zien hoe de kapconstructie onder de leien en het dakbeschot vandaan komt, zeker in de hoeken. De kilgoot van de oorspronkelijke kap blijft behouden omdat deze constructie-technisch gezien niet verwijderd kan worden. Dat is een van de leuke uitdagingen van het werken in een historische context.
Op een nieuwe staalconstructie zijn de twee nieuwe luchtbehandelingskasten geplaatst. De installatieruimte vormt een apart brandcompartiment. Daarom zijn de wanden afgewerkt met isolatiemateriaal en brandwerende platen.
Op het nieuwe, platte dak zijn zonnepanelen geplaatst. Deze zijn vanwege het aangezicht van het monument in dit historische deel van de Utrechtse binnenstad niet te zien vanaf de straat.
Ambachtelijk herstel van historische kozijnen
De kozijnen hebben te lijden gehad onder de tand des tijds en zijn gerepareerd. De onderdorpels van de eiken kozijnen zijn dusdanig aangetast dat ze aan vervanging toe zijn.
In onze timmerfabriek zijn eikenhouten lijsten met het juiste profiel gemaakt, die Maikel en Hugo ter plaatse op maat maken. Voor deze werkzaamheden is in het museum een werkplaats ingericht. Zo kan de werkstroom flexibel georganiseerd worden. En het scheelt veel transportbewegingen van en naar de timmerfabriek in Leiden.
Waar nodig verwijderen Maikel en Hugo ook de door houtrot aangetast delen van de stijlen en scherven ze met mooie lassen ook weer aan in eikenhout. Een fraai staaltje timmermanswerk!
Maatwerk: isolatie in de historische kap
De kap op de zolders van de 1920-vleugel is van binnenuit geïsoleerd. De eiken betimmering is gecodeerd, gedemonteerd, van spijkers ontdaan en opgeslagen, zodat we intussen de kap kunnen gaan isoleren.
Daarna is de betimmering aan de hand van de codering weer precies op dezelfde wijze terug geplaatst.
Nieuwe leien
Op de twee dakvlakken aan de voorzijde van de 1920-vleugel zijn alle leien vervangen incl. het lood- en zinkwerk De leien daken van de 1920-vleugel van het Centraal Museum in Utrecht hebben een fraaie Duitse ofwel rijndekking.
De loden ornamenten van de dakkapellen zijn waar nodig hersteld. De nokken zijn bekleed met gefelst lood. De houten dakgoot is vervangen en opnieuw bekleed met zink. Het boeideel is afgewerkt met een sierlijk randje leien schuppen, lood en zink.
PARTNERS
Leien, lood en zink: Ridder Skins for Buildings
Installaties: Roodenburg
Schilderwerk: ANSO | BRAKEL Schilders
Sloopwerkzaamheden: Molenaar Service
Foto’s: Arjen Veldt